Zarządzanie spółdzielnią uczniowską w 7 krokach
I. Spotkanie z potencjalnymi członkami w celu omówienia oczekiwań i możliwości.
Spotkanie to stanowi punkt wyjścia do podejmowania ściśle określonych działań operacyjnych niezbędnych do prowadzenia spółdzielni uczniowskiej.
II. Badanie potrzeb potencjalnych nabywców,
by sprawdzić na jakie towary i usługi jest zapotrzebowanie oraz na jakie potrzeby zgłaszane przez społeczność można odpowiedzieć. Na tym etapie istotna jest diagnoza oczekiwań grupy docelowej, do której członkowie chcą dotrzeć. Ważne jest wsłuchiwanie się w potrzeby odbiorców produktów czy też usług.
III. Tworzenie oferty odpowiadającej oczekiwaniom nabywców.
Kolejny etap to budowa oferty, odpowiadającej oczekiwaniom potencjalnych klientów. Oferta powinna być dostosowana zarówno do potrzeb potencjalnych klientów a z drugiej strony powinna odzwierciedlać potencjał zasobowy spółdzielni.
IV. Analiza SWOT.
Jeśli mamy już pomysł na produkt bądź usługę, kolejnym krokiem jest przeprowadzenie analizy SWOT, która pozwoli przyjrzeć się szansom i zagrożeniom waszego pomysłu.
V. Harmonogram i podział prac.
Chcąc osiągnąć sukces konieczne jest zaplanowanie wszystkich działań, łącznie ze wskazaniem osób odpowiedzialnych za kolejne etapy. Warunkiem sukcesu każdego przedsięwzięcia jest dobry plan i ścisłe określenie osób odpowiedzialnych za jego wykonanie. Brak wskazania określonych osób, grozi „rozmyciem odpowiedzialności” co może w szybkim czasie doprowadzić do porażki przedsięwzięcia w ramach naszej spółdzielni uczniowskiej.
VI. Działania marketingowe.
Z jednej strony ważna jest autopromocja by pozyskiwać kolejnych członków spółdzielni uczniowskiej, natomiast z drugiej strony istotna jest promocja planowanych do sprzedaży produktów i usług. Obok tradycyjnej formy takiej jak plakaty, ulotki, reklama w szkolnym radiowęźle można także skorzystać z mediów społecznościowych, które w sposób szybki docierają z informacją do ściśle określonej grupy osób (uczniów, społeczności lokalnej).
VII. Rozpoczęcie prowadzenia działalności.
Punktem startu jest przygotowanie pomieszczenia, w którym będzie można działać. Następnie konieczne jest dokonanie niezbędnych zakupów do rozpoczęcia pracy. Mają podstawowe zasoby należy zaplanować harmonogram prac z podziałem na określone zadania, by wszyscy członkowie spółdzielni byli zaangażowani w działalność spółdzielni.