Z myślą o uczniach, w wybranych szkołach regionu zachodniopomorskiego przeprowadziliśmy 30 spotkań informacyjnych poświęconych spółdzielczości uczniowskiej (oraz szerzej: przedsiębiorczości społecznej).
Spotkania odbywały się w „luźnej” atmosferze, połączone były z prezentacjami multimedialnymi oraz miniquizami. Każdy z uczestników otrzymał ciekawy materiał edukacyjny.
Podczas spotkań zapoznaliśmy Was z ideą przedsiębiorczości społecznej, tradycjami polskiej spółdzielczości uczniowskiej, najciekawszymi przykładami spółdzielni uczniowskich z kraju i ze świata. We współpracy z trenerem zastanawialiście się nad możliwymi obszarami działania spółdzielni uczniowskiej w Waszej szkole.
W spotkaniach informacyjnych udział wzięło łącznie 575 uczniów. Podobne "lekcje" przedsiębiorczości społecznej realizowaliśmy w 2010 i 2013 r. Wzięło w nich udział 1270 uczniów (534 gimnazjalistów oraz 736 licealistów)!
Celem bezpłatnego szkolenia „Animator Spółdzielczości Uczniowskiej” było wyposażenie Was w podstawową wiedzę niezbędną do założenia i prowadzenia/animowania spółdzielni uczniowskiej. Dwudniowe szkolenie (łącznie 12 godzin) skierowane było do nauczycieli potencjalnie zainteresowanych utworzeniem w swoich szkołach spółdzielni uczniowskiej. W szkoleniu udział wzięło 16 osób!
Termin szkolenia:
Miejsce szkolenia:
Szczecin, ul. Św. Ducha 2 (siedziba Zachodniopomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A., sala B) [zobacz na mapie]
Ramowy zakres szkolenia:
Dodatkowe informacje:
Zapewniliśmy bezpłatny poczęstunek kawowy oraz lunch.
Spośród nauczycieli, którzy ukończyli szkolenie wybieraliśmy troje, z którymi przystąpiliśmy do zakładania pilotażowych spółdzielni uczniowskich.
Wybór nauczycieli został dokonany przez zarząd fundacji na podstawie listów motywacyjnych oraz dotychczasowej aktywności tych osób na polu pozalekcyjnych form współpracy z uczniami.
Szczególnie ciekawym działaniem w projekcie było zorganizowanie dla 26 osób (uczniów oraz nauczycieli - opiekunów/potencjalnych opiekunów spółdzielni uczniowskich) wyjazdu studyjnego do kilku najlepiej prosperujących spółdzielni uczniowskich w kraju.
Nasz wybór padł na woj. małopolskie i śląskie, w których jest największe zagęszczenie tego typu podmiotów, ponadto małopolskie spółdzielnie uczniowskie rokrocznie znajdują się wśród laureatów konkursu organizowanego przez Fundację Rozwoju Spółdzielczości Uczniowskiej (FRSU) na najlepiej pracującą spółdzielnię uczniowska w kraju.
Udział w wyjeździe studyjnym był dla Was świetną okazją do zetknięcia się z „prawdziwymi”, dobrze prosperującymi spółdzielniami uczniowskimi, czerpania inspiracji. Wartością dodaną była możliwość nawiązania nowych, ciekawych znajomości z rówieśnikami ze szkół z południa Polski.
Dodatkową atrakcją (korzystając z okazji pobytu w Krakowie) było także zwiedzanie z przewodnikiem Zamku Królewskiego na Wawelu, czy Katedry Królewskiej.
Ramowy program wyjazdu studyjnego:
Środa (19 października)
Czwartek (20 października)
Piątek (21 października)
Udział w wyjeździe studyjnym był całkowicie darmowy. Wszelkie koszty organizacyjne (transport, przewodnik, wyżywienie, noclegi, ubezpieczenie itp.) pokryte zostały ze środków projektu.
Kluczowym działaniem zrealizowanym w ramach projektu było testowe założenie i animowanie od postaw trzech pilotażowych spółdzielni uczniowskich. W ramach projektu utworzone zostały:
Każda ze spółdzielni „otrzymała” od nas „na start”:
1. Doposażenie (o łącznej wartości ok. 800-900 zł/spółdzielnię) zależne od wybranej przez uczniów formy działalności (np. spółdzielnia "DUO" z Pyrzyc otrzymała profesjonalną witrynę chłodniczą na potrzeby sklepiku szkolnego, spółdzielnia "FABRYKA MARZEŃ" otrzymała maszynę do szycia na potrzeby działalności rękodzielniczej)
2. Gotową stronę internetową, na której młodzi spółdzielcy umieszczają: opis obszarów swojego działania, informacje o członkach spółdzielni, składzie organów nadzorczych, a później informacje o podejmowanych/realizowanych inicjatywach (zdjęcia, filmy), sukcesach, planach. Oto strony internetowe poszczególnych spółdzielni:
3. Wsparcie warsztatowe dla uczniów
Członkowie każdej z nowoutworzonych spółdzielni objęci zostaną 12-godzinnym cyklem warsztatowym „Nasza pierwsza spółdzielnia”. Warsztaty podzielone były na dwa zasadnicze moduły tematyczne:
W warsztatach udział wzięło 82 młodych spółdzielców i spółdzielczyń!
4. Wsparcie mentorskie (coach) dla opiekunów spółdzielni
Coach pomagał opiekunom spółdzielni obrać właściwą drogę do celu (utworzenie i efektywne animowanie spółdzielni), używając do tego swoich umiejętności, doświadczenia i narzędzi. Proces coachingowy odbywał się zdalnie z wykorzystaniem dostępnych narzędzi komunikacyjnych telefon/mail/skype. Doradcami byli eksperci Fundacji Rozwoju Spółdzielczości Uczniowskiej w Krakowie.
Opracowanie unikatowego przewodnika "Spółdzielnia uczniowska, narzędzie do pobudzania i kształtowania postaw kooperacji, współpracy i przedsiębiorczości", z kompleksową instrukcją jak założyć i skutecznie animować spółdzielnię uczniowską oraz kompletem dokumentacji „startowej” przydatnej przy zakładaniu oraz prowadzeniu spółdzielni (wzory statutu, uchwał, protokołów itp.).
Planowany ramowy zakres przewodnika:
Przewodnik będzie kolportowany wśród nauczycieli w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych województwa zachodniopomorskiego oraz umieszczony na stronie internetowej projektu. Podręcznik zostanie udostępniony na otwartej licencji Creative Commons. W regionie zachodniopomorskim jest ok 500 szkół (307 szkół gimnazjalnych + 193 szkoły ponadgimnazjalne). Wszystkim przekażemy przewodnik w wersji elektronicznej. Wydrukujemy go także w nakładzie 250 egz. (gro nauczycieli preferuje tradycyjnie wydane materiały dydaktyczne).
Jesteś zainteresowany/a poradnikiem w wersji drukowanej? [Skontaktuj się z nami]